De toekomst van telemarketing: strenger, slimmer en nog steeds succesvol

Nieuwe wetgeving, striktere regels, maar nog altijd volop kansen voor zelfstandige salesprofessionals.

De wereld van telemarketing en telefonische verkoop verandert. Nieuwe wet- en regelgeving zoals de (dubbele) opt-in en strengere eisen rondom consumenteninformatie zorgen ervoor dat sales via de telefoon professioneler én transparanter moet. Maar wie denkt dat dit het einde betekent van telefonische acquisitie, heeft het mis.

Sterker nog: organisaties die transparant, klantgericht én merknamen centraal stellen, blijven wél succesvol. En laat dat nou precies zijn waar je bij Independent Sellers goed zit.

Wat is er veranderd?

De afgelopen jaren zijn er meerdere wetten en regels aangescherpt:

Dubbele opt-in verplichting (2025)
Consumenten moeten nadrukkelijk en tweemaal toestemming geven voordat ze gebeld mogen worden voor commerciële doeleinden. Eenzijdige “verzamelopt-ins” of vaag geformuleerde toestemmingen zijn niet langer toegestaan.

Strengere handhaving door de ACM
De Autoriteit Consument & Markt treedt actiever op tegen misleidende of ongevraagde telefoontjes. Boetes kunnen hoog oplopen bij schending van de regels.

Transparantieverplichting
Bedrijven moeten duidelijk maken namens wie ze bellen, waarom ze contact opnemen en hoe ze aan de gegevens komen.

 

Wat mag nog wel?

Veel. Vooral wanneer je als verkoper werkt voor een A-merk waarmee al een klantrelatie bestaat. Dan gelden er uitzonderingen:

Bestaande klanten mogen benaderd worden met passende aanbiedingen.

Zolang de klantrelatie aantoonbaar is, is een dubbele opt-in niet verplicht.

Direct bellen namens het merk (en dus niet “in opdracht van”) zorgt voor meer vertrouwen en legitimiteit.

Bij Independent Sellers werk je vrijwel altijd in de naam van het merk zelf. Daardoor kun je direct waardevol klantcontact hebben zonder in de grijze zone van “ongevraagd bellen” terecht te komen.

Wat betekent dit voor jou als salesprofessional?

De lat komt hoger te liggen, maar dat is positief. Want wie goed getraind is, transparant communiceert en écht waarde levert, maakt het verschil. Bij IS investeren we in jouw kennis van wetgeving, gesprekken én de merkidentiteit waar je voor belt.

De toekomst van sales is menselijk, eerlijk en data gedreven. En daar leiden wij jou in op.

Wij houden je op de hoogte

Bij Independent Sellers volgen we alle ontwikkelingen rondom telemarketing, opt-in en privacywetgeving op de voet. Via onze nieuwsbrief, platform-updates en coaching houden we jou altijd juridisch up-to-date.

Nog niet ingeschreven?
Laat je e-mailadres achter onderaan de pagina en ontvang als eerste updates over nieuwe regels én opdrachten.

 

This field is required